مسیح خان فارسیمدان قهرمان مبارزه با استعمار در گزارشات انگلیس ها

مسیح خان فارسیمدان ، فرزند بدربیگ بدون شک یکی از قهرمانان ملی ایران در راه مبارزه با استبداد است .وی سلامتی و قدرت خویش را در راه مبارزه با استعمار گز خبیث بریتانیا فدا نمود ، مسیح خان به همراه برادرش زکی خان مردانه در کنار صولت الدوله قشقایی ایستاد و علی الرغم برخی اختلافات داخلی در راه مبارزه با استبداد هیچ گاه صولت الدوله قشقای سردار ملی را تنها نگذاشت.علاوه بر این مسیح خان در میان مردم قشقایی و فارسیمدان بسیار محترم است بر اساس روایات بسیاری زمانی که مسیح خان قدرت را در دست می گیرد بسیاری از فارسیمدان ها بنا به دلایل نامعلومی از فارسیمدان قهر کرده و در سایر ایلات زندگی می گذراندند اما مسیح خان دشت ها و کوهای بسیاری را پیمود تا از آنها دلجویی کند و آنان را به دامن فارسیمدان برگرداند. فارسیمدان ها مسیح خان را فردی مهربان ،کریم و عادل می دانند و مورد علاقه و احترام همه است .

در مورد تاریخ ولادت مسیح خان فارسیمدان دقیق نمی دانیم اما یک گزارش نظامی انگلیس در معرفی ایشان چنین می گوید:

"حدودا متولد1875 ، پسر دوم مرحوم عبداله بیگ در حال حاضر یکی مهمترین کلانتران فارسیمدان بزرگ از ایل قشقایی است  پس از مرگ برادر بزرگترش قبل از 1914 به این مقام نائل شده است. هرچند زمانی  به خاطر وفاداری سال های 1919 تا 1923 به صورت موقت پسر عمویش ذوالفقار خان پسر فتح اله بیگ جایگزین وی شد.... (گزارش 1923) "

 

با توجه به دو گزارش بالا احتمالا اختلافاتی بین مسیح خان و صولت الدوله وجود داشته است. ولی هر دو بر یک امر تفاهم داشته اند و آن همه با استعارگر و اشغالگر جنوب ایران یعنی روباه پیربریتانیا.بر همین اساس در گزارشات انگلیسی ها به بازداشت مسیح خان و برادرش زکی خان توسط صولت دوله به ظن خیانت اشاره می شود اما گویا صولت الدوله ایشان را آزاد می نماید و این دو به حمایت از سردار عشایر در جنگ علیه بریتانیا می پردازند:

"زکی خان و مسیح خان در سال 1917 توسط صولت دوله زندانی شدند .دلیلش هم این بود که فکر می کرد این دو به او خیانت کرده اند و با عوض کیخا دره شوری بیعت کرده اند. اما آنها به محض آزادی صولت دوله را در جنگ با بریتانیا حمایت کردند  . و در این جنگ مسیح خان توسط علی خان سالار حشمت(برادر صولت الدوله)  مجروح شد و این جراحت تا آخر عمر با او ماند و فرزندان مسیح خان می گویند این موضوع را هیچ گاه فراموش نخواهند کرد.در سال 1930 فارسیمدان ها هم در شورش قشقایی ها شرکت می کنند و در سال 1932 مسیح خان به همراه پسر بزرگش امان اله خان به تهران تبعید می شود و اندکی بعد از تبعید در تهران دار فانی را وداع می گوید"

انگلیسی ها که خود زخم خورده شیران قشقایی مانند مسیح خان و یارانش بودند در گزارشی دیگر ایشان را به اینصورت معرفی می کنند

"مسیح خان کلانتر فارسیمدان معتقد به مبارزه با  بریتانیا است. با سردار احتشام صلح نموده است گاهی با صولت الدوله و گاهی بر علیه صولت الدوله است .وی با دختر ایاز کیخا دره شوری در سال 1921 ازدواج نموده است."

البته در گزارش دیگر از ازدواج او با دختر حاجی کامفیروزی خبر می دهد.(گزارش 1945). و در همین گزارش تاریخ کلانتری وی را از سال 1918 تا 1932 بیان می کند.

مسیح خان واسموس آلمانی و ناصر دیوان کازرونی از مبارزان با استعمار و استبداد را در کنار خود نگهداری می کند وبه تهدید انگلیسی ها اعتنا نمی کند .و چنانجه در گزارش انگلیسی ها آمد مسیح خان فارسیمدان که زخم های مبارزه با استعمار را تا آخر عمر بر بدن داشت .این بار به چنگ استبداد داخلی رضا خان افتاد و اندکی پس از تبعید در تهران درگذشت .بی شک نام این قهرمان و همه مبارزان بی نامی که در رکاب او جنگیده اند در یادها باقی خواهد ماند